ویدیو | تتلو صدای تختی برای نخستین بار در مراسم سده : من به مردم تعظیم می‌کنم

پیش از پخش صدا سکوتی کامل سالن اجلاس را فرا گرفت تا حاضران شنونده صدای ماندگار کشتی ایران باشند، صدایی که در المپیک توکیو ضبط و بعد از برد او برابر حریف ژاپنی ثبت شده است.
ویدیو | تتلو صدای تختی برای نخستین بار در مراسم سده : من به مردم تعظیم می‌کنم
کد خبر : ۵۵۰۱۸

مراسم ضیافت سده المپیک امروز (سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم ضمن تقدیر و تجلیل از مدال‌آوران ادوار المپیک (۱۹۴۸ لندن _ ۲۰۲۰ توکیو) و اهدای نشان افتخار به آنان از تنها صدای ماندگار جهان پهلوان غلامرضا تختی (یادگاری و امانت استاد بهمنش) و موسیقی المپیک ساخته استاد انتظامی نیز رونمایی شد.

تختی در این کلیپ صوتی به زنده یاد بهمنش می‌گوید.

از دقایق پیش از پخش صدا سکوتی کامل سالن اجلاس را فرا گرفت تا حاضران شنونده صدای ماندگار کشتی ایران باشند، صدایی که در المپیک توکیو ضبط و بعد از برد او برابر حریف ژاپنی ثبت شده است.

تختی در آن دوره از المپیک نتوانست مدال کسب کند و دست خالی سرزمین آفتاب را ترک کرد.

توکیو آخرین المپیک تختی بود.

پیش از این کلیپ صوتی خاطراتی از همدوره‌های تختی پخش شد که در آن تاکید کردند که تختی در بدترین شرایط و فشار به توکیو اعزام شد.

 

 

در کلیپ صوتی تختی می‌گوید: من به مردم تعظیم می‌کنم

در فاصله سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶، جهان پهلوان تختی با وجود سن بالا همچنان عضو تیم ملی ایران بود. اما تنها در بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ توکیو شرکت کرد که در این دیدار با بداقبالی از کسب چهارمین نشان المپیک خود بازماند و به عنوان چهارمی جهان اکتفا کرد. البته جانشینان تختی در مسابقات جهانی صوفیه (۱۹۶۳) و منچستر (۱۹۶۵) از دریافت حتی یک امتیاز در وزن هفتم ناموفق بودند، این امر در کنار عشق وافری که ملت ایران به جهان پهلوان داشتند، موجی از درخواست‌های مردمی و مطبوعاتی برای حضور مجدد تختی در رقابت‌های جهانی را برانگیخته بود. پهلوان ۳۶ ساله ایران با وجود عدم آمادگی کافی و گذشتن از مرز بازنشستگی شرکت در مسابقه‌های جهانی ۱۹۶۶ (تیرماه ۱۳۴۵) تولیدو را پذیرفت.

تختی در مسابقات انتخابی مسابقات جهانی ۱۹۶۶ از نظر نتایج فنی و پیروزی با ضربه فنی، بهترین چهره شناخته شده و به عنوان بهترین کشتی گیر وزن هفتم ایران راهی آمریکا شده بود با این حال کارشکنی و برخورد‌های سویی که از سوی برخی افراد و مقامات نسبت به او روا می‌شد روحیه او را تضعیف کرده بود.

افتخارات ورزشی جهان پهلوان تختی:

بازی‌های المپیک:

۱۹۵۲ هلسینکی:مدال نقره ۷۹ کیلوگرم
۱۹۵۶ ملبورن: مدال طلا ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۰ رم: مدال نقره ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۴ توکیو: چهارم ۹۷ کیلوگرم

قهرمانی جهان:

۱۹۵۱ هلسینکی: مدال نقره ۷۹ کیلوگرم
۱۹۵۴ توکیو: نفر پنجم ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۱ یوکوهاما: مدال طلا ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۲ تولیدو: مدال نقره ۹۷ کیلوگرم

بازی‌های آسیایی:

۱۹۵۸ توکیو: مدال طلا ۸۷ کیلوگرم

تختی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایرنا
مجله زندگی
ارسال نظر